Маркетингові дослідження – це фундамент, на якому будується стратегія просування компанії чи бренду. Від якості аналізу залежить успішність бізнесу,  ефективність реклами, окупність вкладених коштів та навіть репутація компанії.

Маркетингове дослідження — це збір та вивчення інформації, яка необхідна для розробки загальної маркетингової стратегії чи окремих рекламних кампаній.

Об’єкт дослідження може відрізнятися залежно від цілей — це може бути ринок загалом, цільова аудиторія або її окремі сегменти, конкуренти, їх рекламна чи цінова стратегія, певні канали комунікації, результати власних маркетингових кампаній та багато іншого.

отримати консультацію

Види маркетингових досліджень ринку конкурентів

Існує два основні види маркетингових досліджень – кількісні та якісні.

Якісні дослідження

Якісні маркетингові дослідження надають інформацію про причини певних явищ, переваги аудиторії, особливості поведінки та інші дані, які неможливо уявити у вигляді кількісних даних. Наприклад, вони можуть відповідати на питання “Які інтереси у ЦА?”, “Чому споживачі обирають продукт А, а не продукт Б?”, “Хто приймає рішення про купівлю?” і т.д.

Кількісні дослідження

Кількісні дослідження вивчають дані, які можна подати у числовому виразі — наприклад, обсяги продажу та виручки, динаміка зміни попиту, цінова політика. Вони можуть відповідати на запитання — «Скільки продукції можна продати за певний період?», «Скільки часу користувачі проводять на сайті?», «На скільки відсотків зросли продажі у передсвятковий період?» і т.д.

Методи маркетингових досліджень

  1. Опитування. Опитування – вид маркетингових досліджень споживачів для виявлення думки ЦА, які можуть проводитися в таких форматах:
  2. онлайн – це опитування в соцмережах, на сайтах або спеціальних формах;
  3. по телефону – відповіді на запитання з’ясовують під час телефонної розмови;
  4. на місцях продажу – бренд цікавиться думкою клієнта після того, як він зробив покупку або відвідав фізичний магазин;
  5. на вулиці — запитання ставлять випадково перехожим чи тим, хто належить до певної категорії ЦА;
  6. на місці роботи – в опитуванні беруть участь співробітники компанії.
  7. Глибинні інтерв’ю. Глибинне інтерв’ю — метод дослідження, у якому учасникам ставлять питання, що стосуються бренду чи певного продукту. Так, кастдів дозволяє:
  • Фокус-групи. Фокус-група – це метод дослідження, який передбачає проведення групових інтерв’ю з представниками цільової аудиторії. Він дозволяє оцінити та узагальнити думку потенційних покупців про товар, послугу чи бренд в цілому, з’ясувати їхні потреби та побажання, протестувати прототипи чи перевірити гіпотези.
  • Таємний покупець. Таємний покупець – дослідження, під час якого людина під виглядом покупця оцінює досвід співпраці з брендом. Такі клієнти можуть направлятися як у власні компанії для перевірки своїх співробітників, так і конкурентні, щоб вивчити обслуговування інших гравців ринку. Це дає можливість об’єктивно та неупереджено оцінити обслуговування компанії, виявити слабкі місця та точки зростання.
  • R&D (Research and Development). R&D (Research and Development) — це дослідження та розробка, процес, в рамках якого фахівці вивчають нові тенденції ринку, ініціативи конкурентів та внутрішні можливості компанії для створення інноваційних продуктів та послуг. Основна мета R&D — безперервний пошук точок зростання та перевірка теорій, які дозволять бренду виділитися серед інших компаній на ринку та підвищити конкурентоспроможність.
  • SWOT-аналіз. SWOT-аналіз – це дослідження ситуації на ринку та місця компанії на ньому шляхом збору даних за такими параметрами:
  • S (strengths) – сильні сторони, конкурентні переваги;
  • W (weakness) – слабкі сторони та вразливості;
  • O (opportunities) – можливості та точки зростання, які можна реалізувати на ринку;
  • T (threats) — конкурентний аналіз та загрози, що виникають у ніші.
  • PEST-аналіз. PEST-аналіз – інструмент маркетингового дослідження ринку, який дозволяє вивчити ринок за 4 зовнішніми факторами:
  • Politics (політичні чинники) – дослідження політичної ситуації в країні та її впливу на бізнес, податкову політику, підтримку галузі з боку держави;
  • Economics (економічні чинники) – вивчення економічної ситуації в країні та світі, оцінка рівня стабільності та наявності можливих загроз, інфляції, коливань курсу валюти, аналіз конкурентного середовища;
  • Social (соціально-економічні чинники) – оцінка рівня життя населення, культури, менталітету, психологічних особливостей цільової аудиторії;
  • Technological (технологічні фактори) – аналіз впливу розвитку технологій та інновацій на ринок та бізнес.

П’ять сил Портера. П’ять сил Портера – вид дослідження, який вивчає 5 основних факторів, що впливають на бізнес:

  • покупці – клієнти, які можуть впливати на ринок, пред’являючи претензії до якості продукту та змінюючи переваги в залежності від трендів та думки оточуючих;
  • постачальники – компанії, від яких залежить робота підприємства, особливо за браком пропозиції на ринку, можливі ризики пов’язані з підвищенням цін, запізненням з відвантаженням або відправкою бракованого товару;
  • діючі та потенційні конкуренти — інші компанії, які можуть становити загрозу, особливо якщо їхні товари схожі на ваші або мають аналогічні обсяги продажів;
  • товари-замінники – продукти або послуги, здатні конкурувати з вашими та відбирати частку ринку;
  • нові конкуренти – поява нових гравців на ринку, які можуть залучити споживачів новими пропозиціями чи зниженням цін.